پیکرتراشی و جراحی زیبایی اندام (لیپوساکشن، لیزرلیپولیز)

پیکرتراشی و جراحی زیبایی اندام (لیپوساکشن، لیزرلیپولیز)

چاقی شاید بزرگترین و همه‌گیرترین مشکل مردم در اغلب کشورهای دنیا باشد. هرچه زندگی مدرن‌تر می‌شود تحرک افراد جامعه کمتر می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی جدیدتر زندگی روز به روز ساکن‌تر شده است. این بی‌تحرکی به همراه استفاده روزافزون از غذاهای آماده و پرچرب و پرکالری سبب شده است که اغلب افراد دچار درجاتی از اضافه وزن باشند.

این اضافه‌وزن گاهی با تجمع چربی در نقاط خاص است که به آن «چربی‌های ناخواسته» می‌گویند. ولی گاهی این اضافه‌وزن به صورت چاقی مفرط تمام نقاط بدن است. افراد گروه دوم بیمارانی هستند که تمام نقاط بدن آن‌ها از گردن و دست‌ها گرفته تا شکم و پهلوها و کلاً همه‌جا چاق است. این چاقی به درجات مختلف تقسیم‌بندی می‌شود. تقسیم بندی که از اضافه‌وزن شروع و به چاقی مفرط یا چاقی مرضی ختم می‌شود.

چه کسانی از پیکرتراشی سود می‌برند؟

افرادی که از پیکرتراشی و جراحی زیبایی اندام سود می‌برند افرادی هستند که در درجه اول دچار تجمع چربی در نواحی خاصی از بدن هستند (چربی‌های ناخواسته و نابجا) و در درجه دوم دچار چاقی مفرط یا مرضی نیستند.

بیشترین بیماران این ردیف، بیمارانی هستند که دچار بزرگی شکم و پهلو، پشت، بازوها، غبغب، قسمت داخلی و خارجی ران هستند. چربی اضافی در این قسمت‌‌ها در واقع عوارض اضافه‌وزن است. اضافه وزن و تجمع چربی که حتی با ورزش و فعالیت بدنی نیز از بین نمی‌رود، بسیاری از بیماران اظهار می‌کنند که جهت حل این مشکلات موضعی حتی رژیم غذایی هم می‌گیرند ولی ناموفق هستند و بیشتر صورتشان لاغر می‌شود. این بیماران باید توجه داشته باشند که جراح با انجام پیکر تراشی به هیچ وجه باعث کم خوردن بیمار نمی‌شود. جراح با انجام لیپوساکشن یا لیزر لیپولیز، عوارض چاقی را از بین می‌برد ولی نمی‌تواند جلوی چاق شدن مجدد بیماران را بگیرد.

بنابراین بیمارانی که می‌خواهند پیکرتراشی (لیپوساکشن یا لیزر لیپولیز) انجام دهند باید پس از عمل شدیداً مراقب اضافه وزن خود باشند و به عبارت دیگر تناسب اندامی که پس از عمل بدست آورده‌اند را حفظ کنند. بنابراین یکی از شروط سودمندی انجام پیکرتراشی اراده بیمار در حفظ تناسب اندام است. توجه دارید که در پیکرتراشی، جراح فقط عوارض موضعی چاقی را از بین می‌برد ولی نمی‌تواند جلوی چاق شدن مجدد بیمار را بگیرد. در واقع این بیمار است که در دوره پس از عمل باید مراقب چاق شدن مجدد خود باشد.

پیکرتراشی

شرط دیگر انجام موفق پیکرتراشی (لیپوساکشن یا لیزر لیپولیز) داشتن پوست مناسب است. شاید مهم‌ترین عامل موفقیت انجام لیپولیز داشتن پوست خوب باشد. پوست خوب یعنی پوستی که ترک‌های فراوان نداشته باشد و دچار شلی و افتادگی زیاد نباشد. واضح است که هدف انجام پیکرتراشی تخریب و خارج کردن چربی‌های اضافه است و پوستی در این عمل برداشته نمی‌شود. بنابراین پس از خارج کردن چربی‌ها، پوست به حال خود رها می‌شود، تا به صورت طبیعی و به تدریج جمع شود. این جمع شدن پوست قطعاً تدریجی و کند است و در تمام افراد نیز به یک اندازه نیست. مثال این حالت وضعیت پوست شکم زنان حامله پس از پایان حاملگی است. در این حالت نیز پوست به تدریج جمع می‌شود ولی در تمام زنان به یک صورت عمل نمی‌کند. در بعضی خیلی خوب، بدون حتی یک ترک جمع می‌شود، ولی در بعضی اصلاً جمع نمی‌شود و پوست باقی مانده، پوستی شل، پر ترک و آویزان است.

همین اتفاق پس از انجام لیپولیز می‌افتد، البته انجام لیزر به همراه لیپوساکشن به کیفیت جمع‌شدن پوست پس از عمل بسیار کمک می‌کند ولی این کمک فقط کمک است و نامحدود نیز نیست بنابراین اگر بیمار قبل از عمل، پوستی شل، افتاده و پرترک دارد بیمار مناسبی برای انجام لیپولیز تنها نیست، این بیمار باید به همراه انجام لیپولیز از روش‌های ترمیم جدار شکم نیز استفاده کند، به عبارت دیگر این بیمار باید از ترکیب جراحی زیبایی شکم یعنی ابدومینوپلاستی همراه با لیزرلیپولیز یا لیپوابدومینوپلاستی استفاده کند.

آیا لیپولیز برگشت دارد؟

شاید این سوال اصلی‌ترین و رایج‌ترین سوالی باشد که تمام بیمارانی که می‌خواهند لیپولیز انجام دهند از جراح خود می‌پرسند؟

باید توجه داشت که پس از تولد تعداد سلول‌های چربی افزایش نمی‌یابد درواقع چاقی، بزرگ‌شدن تک‌تک سلول‌های موجود است نه افزایش تعداد آن‌ها، بنابراین چنانچه تعدادی از سلول‌های چربی از قسمتی از بدن خارج شوند این تعداد از سلول‌های چربی دیگر جایگزین نمی‌شوند اما این به چه معنی است؟

معنی این واقعیت سلولی این است که اگر چربی از قسمتی از بدن خارج شود، دیگر در آن محل تجدید نمی‌شود. به همین دلیل ساده بیمارانی که تحت عمل لیپولیز قرار می‌گیرند باید پس از عمل مراقب تناسب اندام خود باشند و مجدداً اضافه وزن پیدا نکنند، چرا که پس از انجام لیپولیز، چاق شدن مجدد و برگشت چاقی و بازگشت مجدد چربی اضافه در نواحی مجاور است یعنی جایی که لیپولیز انجام نشده است. البته در ناحیه‌ای هم که لیپولیز انجام شده است تعدادی سلول چربی باقی می‌ماند، چرا که هیچ جراحی در انجام لیپولیز نباید تمام چربی‌های آن ناحیه را خارج کند و اصولاً پایان لیپولیز زمانی است که چربی زیر جلدی به 1 تا 5/1 سانتی متر برسد، باقی گذاشتن پوست بدون هیچ چربی زیر جلدی پایانی مطلوب نیست، پوست برای نشان دادن ظاهری زیبا و با طراوت البته برحسب نقاط مختلف بدن باید 1 تا 5/1 سانتی متر چربی زیر جلدی داشته باشد.

چنانچه بیماری پس از عمل تناسب اندام، رژیم غذایی و دریافت کالری خود را رعایت نکند، این چربی‌های باقیمانده نیز می‌توانند چاق شوند ولی چاقی بیشتر اوقات خود را در نواحی که لیپولیز انجام نشده است نشان می‌دهد.

 

 

لیپولیز در چه نواحی انجام می‌شود؟

لیپولیز عمدتاً در نواحی خاصی انجام می‌شود، این نواحی به ترتیب شیوع عبارتند از: شکم (قسمت پایین ناف و بالای آن)، پهلوها، پشت، قسمت داخل و خارج ران، بازوها و غبغب.

قابل ذکر به این نکته اشاره کنیم که دکتر شریفیان متخصص انوع جراحی زیبایی از قبیل : جراحی زیبایی شکم ، جوانسازی پوست صورت ، جراحی زیبایی پلک ، لیفت صورت با نخ ، جراحی زیبایی سینه ، تزریق چربی صورت می باشد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.