ماستوپکسی یا لیفت سینه

جراحی ماستوپکسی یا لیفت سینه

جراحی ماستوپکسی یا لیفت سینه

 

ماستوپکسی نام دیگر عمل لیفت پستان است. هدف از انجام این روش، کوچک کردن و بالا آوردن سینه ها با ایجاد یک شکل ظاهر مطلوب می باشد. بهترین نتیجه از جراحی ماستوپکسی در خانم هایی بدست می آید که سینه های آنها افتادگی و شلی کمتری داشته باشد. اما در سینه های بزرگتر و افتاده تر اثر این جراحی ممکن است طولانی نباشد.

عوامل بسیاری موجب افتادگی سینه ها و از دست رفتم حجم آنها می شود. در واقع این تغییر سایز سینه ها در خانم با گذشت زمان، بالا رفتن سن، گذراندن دوره بارداری و شیردهی یک پدیده طبیعی است.

روش های مختلفی برای بازگرداندن اندازه و شکل سینه ها به قبل وجود دارد که یکی از روش های موثر در این امر جراحی ماستوپکسی یا لیفت سینه می باشد. این جراحی را می توان همزمان با سایر جراحی ها مانند جراحی پروتز سینه نیز انجام داد.

چه کسانی کاندید مناسب جراحی ماستوپکسی می باشند؟

  • خانم هایی که پس از بارداری و شیردهی سینه هایی بزرگ و افتاده پیدا می کنند.
  • خانم هایی که شکل و فرم سینه های آنها دچار تغییر شکل شده اند و حالت سفتی و کشسانی پوست سینه خود را از دست داده اند.
  • خانم هایی بارداری و شیردهی نداشته اند اما با گذشت زمان، جاذبه و کاهش وزن دچار این مشکل می شوند.
  • خانم هایی که سینه های نامتقارنی دارند.
  • خانم هایی که نوک سینه های آنها در پایین ترین موقعیت پستان قرار دارد.

مراحل جراحی لیفت سینه

مرحله اول: مشاوره

مشاوره با جراح پلاستیک و یا جراحانی که جراحی زیبایی سینه انجام می دهند می تواند به شما در دستیابی به یک نتیجه مطلوب از جراحی کمک زیادی کند. معمولا در جلسه مشاوری که متقاضی با جراح خود دارد، در رابطه با تاریخچه و سوابق پزشکی و جراحی هایی که قبلا بر روی سینه انجام شده، سوالاتی مطرح می شود. توصیه می شود در جلسه مشاوره ای که با جراح تان دارید تمامی انتظارات خود را از این جراحی بیان کنید و در مورد میزان موفقیت این عمل با جراح خود به بحث و بررسی بپردازید.

مرحله دوم: علامت گذاشتن جای برش بر روی سینه  

در این مرحله جراح به وسیله یک ماژیک روی پوست سینه محل برش را و بخش هایی از سینه که باید برداشته شود را علامت می زند. الگو و شکل برش ها بر اساس اندازه و شکل سینه ها، میزان افتادگی و محل قرار گیری هاله سینه می تواند متفاوت باشد.

مرحله سوم: بیهوشی

مرحله چهارم : آغاز جراحی

به منظور جراحی ماستوپکسی ابتدا سینه ها به سمت بالاتر کشیده می شود. نوک سینه نیز به موقعیت مکانی بالاتر انتقال پیدا می کند. اگر هاله سینه بزرگ باشد معمولا با بریدن پوست اطراف آن کوچکتر می شود. پوست های اضافی در سینه بریده می شود و در نهایت محل برش بخیه و پانسمان زده می شود. در واقع در این جراحی سایز سینه ها هیچ تغییری نمی کند. معمولا در افرادی که سایز سینه های آنها کوچک است می توان از جراحی پروتز سینه برای افزایش حجم سینه ها استفاده کرد.

 

بهبودی بعد از عمل ماستوپکسی

بهبودی از جراحی لیفت پستان نسبتاً سریع می باشد. بسیاری از افراد چند روز پس از جراحی احساس می کنند که می توانند به فعالیت های عادی خود بازگردند. اما توصیه می شود فعالیت هایی که نیاز به تحریک زیادی دارد باید چند هفته پس از جراحی کاملا محدود شود. استحمام دو روز بعد از جراحی مانعی ندارد. مصرف آنتی بیوتیک هایی که جراح به منظور کاهش احتمال ابتلا به عفونت تجویز کرده است، الزامی می باشد.

چه انتظاری می توان از جراحی ماستوپکسی داشت؟

جراحی ماستوپکسی در اغلب موارد رضایتمندی کافی را در خانم ها ایجاد خواهد کرد و اعتماد به نفس آنها را تا حد زیادی بالا می برد. البته شکل سینه جراح شده در هفته بعد اول پس از جراحی کمی اغراق آمیز است، اما در طی چند هفته شکل و موقعیت طبیعی تری به خود می گیرد. جای زخم ها در طی چند ماه اول تا حدی واضح و مشخص است، اما به طور معمول با گذشت زمان محو می شوند و کمتر دیده می شوند.

عوارض جراحی ماستوپکسی

  • جراحی ماستوپکسی نیز همانند تمامی جراحی ها شامل خونریزی، تورم و عفونت می باشد.
  • بسته به میزان تغییر موقعیت نوک پستان مورد نیاز ممکن است عوارض نادری مانند تغییر در حس نوک پستان ایجاد شود.
  • در موارد بسیار نادر احتمال به وجود آمدن هماتوم یا لخته خون زیر پوست وجود دارد
  • باقی ماندن اسکار روی سینه یکی دیگر از عوارض جراحی ماستوپکسی می باشد.
  • احتمال تجمع مایعات زیر پوست و یا حتی از بین رفتن چربی سینه نیز وجود دارد.

حس نوک سینه بعد از عمل جراحی لیفت سینه

بسیاری از خانم ها نگران این مساله می باشند که آیا بعد از ماستوپکسی دچار تغییر حس در نوک سینه خود می شوم؟

در اکثر موارد، خانم ها بعد از جراحی لیفت پستان، تغییر قابل توجهی در احساس پستان خود ندارند. خطرات ناشی از چنین تغییراتی در سینه ها زمانی افزایش می یابد که نیاز به حرکت گسترده تر و بالاتر رفتن موقعیت پستان دارد.

شیردهی بعد از جراحی ماستوپکسی

میزان موفقیت کلی شیردهی بعد از عمل جراحی لیفت سینه به اندازه موفقیت کلی شیردهی در خانم هایی است که تحت عمل جراحی سینه قرار نگرفته اند. در اصل، یک سوم خانم ها بعد از عمل قادر به شیردهی هستند. با این حال بهتر است انجام این جراحی را تا پایان دوران شیردهی آخرین فرزند خود به تعویق بیندازید.

کلام آخر

جراحی لیفت سینه یا ماستوپکسی جزء یکی از جراحی های زیبایی سینه می باشد که طی آن مشکل افتادگی سینه ها که به دنبال شیردهی و یا کاهش وزن شدید و ناگهانی به وجود آمده است، بهبود پیدا می کند. با توجه به حساس بودن این جراحی، باید تمامی نکات لازم را در خصوص انتخاب بهترین جراح پلاستیک و زیبایی را در نظر داشته باشید تا عوارض ناشی از جراحی به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند و نتایج بسیار مطلوبی حاصل شود.