پیکرتراشی

لیپوساکشن و جراحی شکم

چربی‌کشی یا لیپوساکشن ( Liposuction )|کشیدن چربی زیر پوست

جراحی شکم و پهلو که در تمامی اعصار و جوامع متناسب بودن اندام و ظاهر فیزیکی بدن دغدغه ذهنی افراد بشر بوده است.

آگاهی مردم جوامع مدرن امروزی از تاثیر چاقی و تجمع بیش از حد چربی بر روی سلامت انسان و نیز بر روی فعالیتهای روزمره او باعث شده که این دغدغه ذهنی از هر زمان بیشتر شود. چاقی عمومی و موضعی هر دو تاثیر سوء قابل توجهی بر روی سلامت روحی و جسمی انسان دارد.تصویر ایده آل انسان مدرن از تنه و اندام خود تصویری مناسب و عاری از چاقی های موضعی و عمومی است. روش های متعدد نیز برای نیل به اندامی متناسب و وزنی ایده آل ابداع شده است که هر یک کاربرد مخصوص خود رادارند.

غالبا افراد اشکالی در سوخت و ساز و یا جذب و دفع غذا دارند که باعث میشود انرژی دریافتیشان از طریق غذا در بدن صرف سوخت و ساز نشده و در عوض به صورت چربی زیر جلدی ذخیره شود و یا باعث بزرگ شدن غیر طبیعی احشاء شکم شود . این بیماران بهتر است از ابتدای دوران نوجوانی به انجام ورزش مرتب و خودداری از مصرف کالری بیش از حد، از ازدیاد وزن خود جلوگیری کنند. در افراد با گذشت سن و کاهش میزان سوخت و ساز بدن در دوران میانسالی انرژی دریافتی به صورت چربی ذخیره می شود. پرخوری و کم فعالیتی این حالت را تشدید می کند. در مردان غالبا چربی در ناحیه شکم و مخصوصا داخل شکم ذخیره می شود و یا علت چاقی بزرگ بودن احشاء داخل شکمی است و در خانم ها چربی غالبا در اطراف لگن و ران ها تجمع می یابد و چاقی آنها زیر پوستی است. هر چاقی اعم از موضعی ،زیر جلدی یا داخلی شکمی درمان مربوط به خود را دارد که لیپوساکشن و جراحی های تناسب اندام یکی از روشهایی است که درباره موارد علمی و اصولی کاربرد آنها در متن ذیل توضیح داده می شود.

چربی‌کشی یا لیپوساکشن ( Liposuction )|کشیدن چربی زیر پوست| چربی‌تراشی ( liposculpture ) | چربی‌پیرایی ( lipoplasty )

لیپوساکشن یا کشیدن چربی از زیر پوست با لوله های متصل به دستگاه های مکنده یکی از روش های درمانی است که مزایا و محدودیت های خود را دارد.تجمع چربی زیر جلدی در بعضی نواحی بدن مثلا در قسمت تحتانی شکم در مردان ، قسمتهای خارجی ران در خانم ها ودر جلوی گردن (غبغبه) در هر دو جنس به رژیم های غذایی معمولی و فعالیتهای ورزشی پاسخ نمی دهند و غالبا جنبه ژنتیکی دارد ، از این رو درمان آنها لیپوساکشن است .لیپوساکشن فقط بر روی چربی های زیر جلدی موثر است . در بیمارانی که چاقی داخل شکمی ،بخش یا تمامی چاقی آن ها را سبب شده لیپوساکشن مناسب نیست برای اینکه بدانید چاقی شما داخل شکمی است یا زیر جلدی است پوست خود را بین انگشتان شصت و سبابه خود فشار دهید . در صورتیکه ضخامت بافت بدست آمده بیش از 3 سانتی متر باشد چاقی شکم شما زیر جلدی است . در صورتیکه تمایل به انجام لیپوساکشن ندارید، سعی کنید که از رژیم های شدید غذایی و فعالیت های ورزشی بیش از حد سنگین دوری کنید و ای برنامه ریزی کاهش وزن را در زمان طولانی و با ورزش ها و رژیمهای متعادل انجام دهید.ورزش ها و رژیم های سنگین هر چند فورا چربی های زیر جلدی را از بین می برند اما پوست ناحیه چاق و نیز پوست صورت را چروکیده و شل می کند.اگر چاقی زیر پوستی شما به رژیم و برنامه ورزشی جواب نمی دهدبه لیپوساکشن متوصل شوید.در خانم هایی که به دنبال حاملگی های متعدد پوست شکمشان چروکیده و افتاده است یا بعد از کاهش وزن ناگهانی به دنبال ورزشها و رژیم های شدید پوست شکم ، ران و بازویشان افتاده است ، نباید پیشنهاد لیپوساکشن داده شود زیرا پوست آنها شل و آویزان می شود. انجام لیپوساکشن نواحی وسیع بدن در یک جلسه که متاسفانه به عنوان یک باور غلط کاهش وزن در جامعه شکل گرفته بیهوده و گاهی خطرناک است.در چاقی های عمومی بدن غالبا چربی زیر جلد نقش کمی در اضافه وزن و بالا بودن سایز بیمار ایفا می کند و بیمار بعد از انجام لیپوساکشن غالبا از نتیجه عمل ناراضی است. برای این بیماران برنامه های اصولی رژیم درمانی و ورزش بهترین راه لاغری است.درمواردچاقیهای مرضی(وزن بیش از 150 کیلوگرم یا اندکس چاقی بیش از 40 کیلوگرم) روش های جراحی شکم مثل کوچک کردن معده و بای پس روده هرچند بی عارضه نیست اما تنها راه نجات بیمار از ابتلا به انواع بیماری و انزوای اجتماعی و مرگ زودرس است. لیپوساکشن مانند هر عمل جراحی دیگری بدون خطر نیست اما اگر به صورت محدود در مدت زمان کوتاه و در مراکز درمانی ،مجهز به امکانات مراقبتهای ویژه انجام شود ، خطر آن از بسیاری از اعمال جراحی کمتر است. متدهای مختلف و تکنولوژی های متنوع لیپوساکشن تفاوت چندانی از نظر نتیجه عمل ندارد و آنچه اهمیت بیشتری دارد رعایت اصول صحیح توسط انجام دهنده آن مانند جلوگیری از آسیب رساندن به پوست ، استفاده از کانولهای باریک و دقت در یکنواختی انجام ساکشن است.

 

مولیپکتومی یا برداشتن همزمان پوست و چربی در جراحی شکم :

 

در این روش با برش جراحی ، پوست و چربی اضافی برداشته می شود و در ناحیه شکم عضلات شل نیز به صورت پلیسه تودوزی می شود.اگر پوست شما شل و چروکیده است نه هیچ ورزشی آن را سفت می کند و نه هیچ گونه دارو یا رژیم غذایی. ساکشن هم آن را بدتر میکند. روشهایی از قبیل کمربند یا گن های لاغری هیچ مبنای اصولی علمی ندارند و تاثیر آنها روی چربی زیرجلدی نیز از نظر علمی ثابت نشده است و در صورت تاثیر ، بسیار جزئی و موقتی است.

بهترین کاندیداهای مولیپکتومی در جراحی شکم عبارتند از:

زنانی که شکم آنها بر اثر چند زایمان شل و افتاده است و در نمای نیمرخ برجستگی شکم آنها رو به پایین است و نه رو به جلو.

افرادی که بعداز رژیمهای سنگین فعالیتهای ورزشی شدید و یا اعمال جراحی کوچک کردن معده یا روده ، پوست شکم ،بازوها و ران و لگن آنها شل و افتاده شده است.

 

و بیمارانی که علت بزرگی شکم آنها شلی جدار شکم است ، در صورتی که پوست و چربی اضافی داشته باشند کاندید در مولیپکتومی هستند . در غیر این صورت عضلات شل را می توان با ورزشهای مناسب تقویت کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.